تاريخ : | | نویسنده : shoraye5

خستگی بدنی، روحی یا عصبی حالت بسیار رایجی است که تقریبا برای همه پیش می آید، اما نباید اجازه داد که این حالت، مدت طولانی طول بکشد و به مشکلی مزمن تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران،  وقتی که بدن مواد غذایی مورد نیاز را به مقدار مناسب دریافت نکند، عملکرد صحیحی نخواهد داشت و دچار تحلیل می شود که خستگی یکی از رایج ترین پیامدهای آن است. رعایت برخی توصیه های تغذیه برای کسب شادابی و سرزندگی بسیار مهم است که عبارتند از:‌

- مصرف کمتر شیرینی جات
بدن به قندها نیاز دارد اما نه به مقدار زیاد و قندهایی با شاخص پایین نسبت به قندهای بالا ارجحیت دارند. انواع شیرینی ها، شکلات و بیسکوییت حاوی مقادیر بالای شیرینی هستند. پس از خوردن این خوراکی ها مقدار قند خون ناگهان بالا می رود. در نتیجه بدن فورا برای جبران، انسولین زیادی می سازد. در پی این عملکرد شدید، پانکراس ( اندام تولید کننده انسولین) خسته می شود و احساس خستگی دائم در بدن باقی می ماند.
به همین جهت توصیه می شود خوردن مواد غذایی خیلی شیرین را خصوصا در بین وعده های غذایی محدود کنید. بهتر است به جای انواع دسرها، شکر سفید، آرد و غلات تصفیه شده و سیب زمینی، خوراکی هایی نظیر میوه ها و سبزیجات، آرد و غلات کامل را در برنامه غذایی بگنجانید. 

- اجتناب از پرخوری
غذاهای سنگین و بسیار چرب اندام های بدن را خسته کرده و بدن را مجبور می کند تا بخشی از آنها را ذخیره کند. این در حالی است که غذاخوردن خیلی کم نیز مانند محرومیت های شدید در طول برخی رژیم ها نه تنها خوب نبوده و خستگی جسمانی را در پی دارد بلکه باعث می شود تا بدن بلافاصله دچار کمبود شدید برخی عناصر ضروری شود. در این صورت بدن باید تلاش مضاعفی داشته باشد تا این کمبود را از ذخایر خود جبران کند. 

-برنامه غذایی منظم
همه وعده های غذایی مهم هستند. هر کدام آنها باید در زمان منظم، در کمال آرامش و با در نظر گرفتن زمان کافی صرف شود. به عبارت دیگر، نباید صبحانه را حذف کرد و از دیگر وعده ها، با خوردن سرسری یک ساندویچ رد شد.

- اهمیت میوه ها و سبزیجات
میوه ها و سبزیجات منابع غنی ویتامین ها هستند و در واقع مواد ضد خستگی را در حد بسیار عالی دارند. میوه های فصل را به شکل خام یا پخته در هر وعده غذایی، خصوصا صبحانه بگنجانید.فراموش نکنید که میوه های خشک عناصر کمینه ضروری دارند که منیزیوم غنی آنها به ضد خستگی معروف است. 

- نوشیدن زیاد آب
آب به بدن کمک می کند تا مواد اضافی را حذف کند. به علاوه، این نوشیدنی حیاتی حاوی مقادیر بالایی از عناصر کمینه مانند منیزیوم، فسفر، کلسیم، روی، منگنز و... است که برای تامین قدرت و تحرک بسیار مفید است. 

- دریافت کافی آهن
بسیاری از خانم ها دچار کمبود آهن هستند و این درحالی است که این کمبود منشا خستگی است. گوشت قرمز منبع بسیار غنی آهن است که البته میگو، صدف، جگر و قلوه نیز حاوی مقادیر بالایی از آن هستند. از دیگر مواد غذایی که به خاطر داشتن آهن توصیه می شود در برنامه غذایی گنجانده شود می توان به میوه های خشک، جعفری، عدس و زرده تخم مرغ اشاره کرد.
توجه داشته باشید که اگر به رغم رعایت این توصیه ها باز هم از احساس خستگی مفرط و دائمی رنج می برید حتما با پزشک مشورت کنید. گاهی اوقات برخی بیماری ها یا عدم تعادل غذایی می تواند علت باشد که باید حتما تشخیص داده شده و سپس درمان شود.



رپورتاژ
شناخت کلی از محصولات فلزی و انواع آن
همه چیز درباره جراحی زیبایی بینی
جشن عروسی
جراحی زیبایی سینه و پروتز
دوربین مداربسته دیجی همکار
آیا گنج یاب ها شبیه فلزیاب و طلایاب هستند؟ - شرکت فلزیاب تیوا
خدمات برش لیز
میز و صندلی تالاری
لیپوماتیک
تجهیزات تالار پارس
پذیرش مقاله در مجلات معتبر ISI و اسکوپوس
پاسخ به 7 سوال رایج در مورد عصب کشی دندان
چاپ کتاب در یک ماه با هزینه زیر یک میلیون تومان
تفاوت دینگ با اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب آنلاین
روغن خراطین
بوتاکس چگونه تزریق می شود؟
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
تحلیل آماری
فروشگاه اسباب بازی بازیجو

لینک های مفید
تور مسافرتی | خودرو | تور استانبول |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ


.: :.